mandag 6. oktober 2008

Bacheloroppgave

Å komme igang med bacheloroppgaven er en langsom prosess, og jeg skulle ønske jeg fikk den til å gå fortere.
Jeg har vært på veiledning og funnet ut at jeg skulle skrive om noe annet enn det jeg først tenkte.
Også har jeg vært på biblioteket og lånt en pen liten bukne med bøker. Men det var ikke nok, så jeg bestillte noen fler. Og har bare levert en tilbake...

På fredag lagde jeg problemstilling og foreløpig litteraturliste som jeg sendte til veilederen min. Det så visst bra ut, sånn nesten i hvert fall. Han rådet meg til å endre litt på problemstillinga for ikke å gjøre det så vannskelig for meg selv. Takk, takk.
Han sa noe annet i den mailen også, men jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva han mener, nå når jeg har lest det mange ganger til. Men jeg skal snakke med han denne uka da, så da kan jeg jo bare spørre.

I dag har jeg sitti på lesesalen med alle bøkene og data'n forran meg, og vet ikke helt hvor mye lenger jeg har kommet.
Har skrevet en slags disposisjon av oppgaven da, også begynnt litt på innledninga. Rett og slett for bare å finne ut for meg selv hva det egentlig er jeg skriver om.
For det er nemlig der problemet kommer... Jeg har bøker og masse internettkilder og en viss idé om hva jeg skal skrive om. Problemet er bare at det ikke er så lett for stakkars meg å strukturere det.
Det er to spørsmål jeg møter;
- Hva skal jeg fokusere på?
- Hva og hvor skal jeg lese?
Og de to spørsmålene henger farlig sammen. For om jeg visste hva jeg skulle fokusere på kunne jeg kanskje lett ha funnet ut hvor i bøkene jeg skulle lese, og om jeg visste hva som sto i de bøkene jeg har kunne jeg se hva jeg burde fokusere på ut i fra det.
Men må jeg da lese alt i alle bøkene? Det har jeg da ikke tid til... Det er tross alt bare halvannen måned til jeg skal levere disse 20 sidene.
Nei, jeg får prøve å gjøre begge ting på en gang, selv om jeg ikke er så sikker på at min hjerne er konstruert for slikt...

Men, nå skal jeg snart rusle hjem fra lesesalen. Min mann og jeg skal nemlig spise middag klokken fem. Og før det tenkte jeg at jeg skulle innom en butikk og kjøpe meg noen litt tykke strømpebukser. Det begynner nemlig å bli litt kaldt å gå i skjørt med bare en mellomting mellom tynn og tykk strømpebukse...

Ha en fortreffelig dag du som leser dette. Det har du nemlig fortjent etter å ha lest alle mine rare tanker rundt denne oppgaven jeg egentlig, kanskje i hvert fall nesten har kommet i gang med...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg blir alltid like gald når jeg ser at du har skrevet ny blogg....for jeg vet at å lese det, er som å henge med deg en liten stund! :D *hurra for det*

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra Roma jeg. Det var fine saker det. Anbefales på det varmeste.... *elsker stedet*

Klemmemassepå* Ha en fin dag selv!