torsdag 17. juli 2008

Ekte sommer.

Hvis noen lurte på hva ekte sommer inneholder, så har jeg funnet svaret.

Vegetabilsk olje, vann, eggeplomme(5%), eddik, sukker, fortykningsmiddel (guarkjernemel, xantangummi), konserveringsmiddel (kaliumsorbat, nartiumbenzoat), surhetsregulerende middel (sitronsyre), aroma og farge (betakaroten).

Hva er xantangummi? Sånn bortsett fra et ganske artig ord...

Og sånn til opplysning bør den oppbevares kjølig, men frostfritt. Men i kortere perioder kan den oppbevares i romtempratur.



For min del har sommeren til nå vært frostfri, men til tider kjølig. Da jeg sto opp i dag var det 8 grader ute. Og romtempratur kan jo være et relativt begrep. Jeg liker for eksempel å ha ca 15 grader på rommet der jeg skal sove, mens noen gjerne vil ha 26 grader i stua. Det har nok vært mer romtemperatur enn kjølig i sommer og det er jeg glad for.

Men nå har jeg brukt så lang tid på dette inlegget(fordi jeg gjør masse annet samtidig) at jeg nok må gå å legge den ekte sommeren tilbake i kjøleskapet.

4 kommentarer:

Magnhild sa...

Hehe. Du nyter (den ekte) sommeren? Mye å gjøre kan eg tenke meg?
klem

Magnhild sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Sheta sa...

Xantangummi er et polysakkarid (dvs. en form for sukker) som fremstilles av mais og sukker i en gjæringsprosess der bakterien Xanthomonas campestris er involvert. Karbohydratet renses med isopropylalkohol, tørkes og males til et kremfarget pulver eller granulat. Stoffet løser seg i både varmt og kaldt vann, og danner da en litt ugjennomsiktig gelé som reagerer nøytralt (pH 6-8).

Xantangummi brukes i hudpleiemidler som et fortykningsmiddel og stabiliseringsmiddel i vannbaserte preparater. På huden danner geléen en tynn hinne som beskytter og leger småskader. I sjampoer øker stoffet skumdannelsen, og brukes som understøttende fortykningsmiddel i hårpleieprodukter. Xantangummi er tillatt brukt i Norge, både i næringsmidler og til utvortes bruk. I matvarer brukes stoffet som fortyknings- og stabiliseringsmiddel (E-415). Xantangummi er et ”ungt” fortykningsmiddel. Bruken i næringsmidler startet i USA på slutten av 1960-tallet, og etter det tok det et par tiår før legemiddel- og kosmetikkindustrien oppdaget det.

(http://www.purityherbs.no/ingredienser/xantangummi.htm)

Sånn siden du lurte...

Anonym sa...

I wish not approve on it. I over polite post. Specially the title attracted me to review the unscathed story.