onsdag 6. desember 2006

En alletiders helg!

Sist helg var en av de bedre på lenge. Av og til kan man få til å få plass til så utrolig mye på en helg. Tone kom endelig på besøk! Det var faktisk over tre måneder siden jeg så henne sist. Det er det lengste vi har vært fra hverandre siden vi ble kjent. Tror egentilg tre uker var det meste fra før...
I hvart fall var hun her i helgen og på fredag hadde vi Hald-treff hos Andrea med finklær og grøt med mandel i. Det var utrolig koselig! Bare se selv. Vi var tolv stykker som var samlet. Vi spiste grøt og kaker og spilte spill. En fantastisk måte å bruke en fredagskveld på.





På lørdag var det klart for shopping for Tone og min sin del. Ble mest shopping på meg, for Tone endte med å ikke kjøpe noen ting. Jeg fikk meg vinterjakke(mamma hørtes veldig glad ut da jeg fortalte det til henne), ny kjole og nytt skjørt. De to sistnevnte trengte jeg vel egentlig ikke, men jeg fikk så lyst på. Og jeg har jo nesten ikke vært på shopping i det hele tatt siden jeg flytta til Bergen så da er det vel egentlig nesten helt greit...
Vi var også å så på pepperkakebyen. Utrolig imponerende og fasinerende.
Det var så mange pepperkakehus i ulike størrelser og fasonger. Et sted der var det også pepperkakeindianertelt . Noe av det stiligste tror jeg var at de faktisk hadde laget et torg med den blå steinen.



På ettermiddagen var det lysfest i Bergen. Med tenning av julegran, fakler, julesanger og det hele ble avsluttet med et fantastisk fyrverkeri. Vi lot oss ikke stoppe av regnvær og sang julesanger av fullhals under en paraply. (Legg merke til vinterjakka mi mamma, den er varm og god!)
Etter lysfesten spiste Tone, Eli, Kjetil og Andja middag hjemme hos meg. Det var veldig hyggelig. og vi spiste til vi var mette og så spiste vi dessert. Jeg er så heldig at jeg har en kjæreste som kan lage veldig god eplepai!
For å avslutte den bra lørdagen på en verdig måte lagde hadde Tone, Eli og jeg varm sjokolade på serbisk vis klokken to om natten. Med ordentlig 'slag' til og med. (Slag er krem på serbisk og for å få det ordentlig må en ha pulver en blander med vann. Det er ikke spesielt godt, for det er ganske kunstig smak, men det er sånn det skal være.) Det var supert å ha besøk av dere. Det er bare å komme igjen! Og sånn generellt så er det aber å komme på besøk. Jeg har nå fått bevist at jeg har plass til begge ekstramadrassne vi har i leiligheten på gulvet mitt.

På søndag var jeg med på krybbevandring i Bergens gater. Vi gikk med lykter og fakler fra sted til sted mens vi sang. Litt julesanger og litt salmer. På hvert sted var det tekstlesning og bønn, og til slutt nattverd. Ett bra opplegg, skulle bare ikke regnet så mye. Krybbevandringen ble avsluttet med gløgg og pepperkaker. Julestemningen er på vei!


1 kommentar:

Anonym sa...

Aaaah, det saa utrolig koselig ut! Jeg vil ogsaa...
men naa er det ikke saa lenge til jeg faar besök i paris:0)